België
Recensie(s)
Onder de ambitieuze titel ‘België’ wijdt illustrator en vormgever Gunter Segers verschillende hoofdstukken aan steden en landstreken, zoals ‘de kust’, ‘Brugge’, ‘de Ardennen’, ‘Limburg’, ‘Luik’, ‘Aalst en Dendermonde’. Segers hanteert een herkenbare structuur: hij opent ieder hoofdstuk met een tekstloze overzichtsprent, verspreid over één of twee dubbele pagina’s. Vervolgens worden enkele beroemde kunstwerken, opvallende architectuur, historische figuren, bekende Belgen en streekgebonden producten uitgelicht, zowel in woord als beeld. Dat reveleert vooral een grote diversiteit, wat de voorflap al deels weerspiegelt. Segers opent z’n lijvige cadeauboek met de grootste publiekstrekker; de Belgische kust. Na een overzichtsprent met de typerende drukte op een overvol strand, zoomt de illustrator op enkele markante figuren en gebruiken in. Aan bod komen o.a. de garnaalvissers te paard, het Zwin, de kusttram en de pier van Blankenberge. De informatie, geschreven door Paul De Moor, bevat vaak niet meer dan enkele zinnetjes. Bij gebouwen ligt de focus sterk op technische informatie. Ondanks de beperkte lengte weet de auteur met behoorlijk informatieve alinea’s te overtuigen. ‘België’ fungeert zo als goed uitgewerkte kennismaking en biedt tegelijkertijd een stevige aanzet tot verdere exploratie. Her en der neemt De Moor een anekdote op; een welkome aanvulling die gerust uitgebreid mocht worden.
Gunter Segers is illustrator en vormgever, en die invloed valt duidelijk aan de afgelijnde figuren en het opvallend kleurenpallet af te lezen. Voorwerpen en voertuigen worden tot de essentie herleid, maar blijven steeds herkenbaar. Segers presenteert ‘België’ ook als zoekboek. Op elke dubbele pagina word je uitgedaagd om enkele ‘klassiekers’ als Ambiorix, het Brabants trekpaard, het verdwenen paneel van het Lam Gods, een frituur en een wielrenner. Terug te vinden. Geen al te moeilijke opgave overigens, daarom zijn ook enkele (streekgebonden) figuren en voorwerpen op de prenten verborgen, zoals James Ensor, Leon Spilliaert en de verdwaalpalen aan de kust, Clovis en Salvatore Adamo in Henegouwen, Rik Wouters, Selah Sue en Vesalius in Mechelen.
‘België’ overtuigt vooral als leeftijdsloos cadeauboek, dat een ideale eerste kennismaking met ons Belgenlandje biedt. Ook voor echte kenners en patriotten valt nog heel wat te ontdekken en herontdekken. Of te zoeken, want Segers concipieert zijn prenten ook als zoekplaten. Visueel gaat ‘België’ gaandeweg wat vervelen omwille van het gebrek aan variatie in stijl en de vrij statische personages. De bondig uitgewerkte informatie biedt een stevige basis om één en ander zelf uit te zoeken, geheel naar gelang de interesse van de lezer.